Hľadanie podľa štítku

A B C CH C D E F G H I J K L M N O P R S T U V Z

JEŽIŠ A ZACHEJ - 31. nedeľa cez rok C

  • Autor: Peter Kurhajec
  • Typ: Dokument
  • Kategorie: Biblická katechéza
  • Adresáti: Birmovanci, Mládež, Katechumeni, Rodina
  • Druh:
  • Náročnosť na prípravu: Snadné
  • Časový rozvrh aktivity: 1 hodina
  • Štítky:
  1. JEŽIŠ A ZACHEJ
    Autor: Peter Kurhajec
    .docx, 16.60 KB, 3 stažení

    Stiahnuť

          Potom vošiel do Jericha a prechádzal cezeň. A tu muž, menom Zachej, ktorý bol hlavným mýtnikom a bol bohatý, zatúžil vidieť Ježiša, kto to je, ale nemohol pre zástup, lebo bol malej postavy. Bežal teda napred a vyšiel na planý figovník, aby ho uvidel, lebo práve tade mal ísť. Keď Ježiš prišiel na to miesto, pozrel sa hore a povedal mu: „Zachej, poď rýchlo dolu, lebo dnes musím zostať v tvojom dome!“ On chytro zišiel a prijal ho s radosťou. Keď to videli, všetci šomrali: „Vošiel k hriešnemu človeku!“ Ale Zachej vstal a povedal Pánovi: „Pane, polovicu svojho majetku dám chudobným, a ak som niekoho oklamal, vrátim štvornásobne.“ Ježiš mu povedal: „Dnes prišla spása do tohto domu. Veď aj on je Abrahámovým synom. Lebo Syn človeka prišiel hľadať a zachrániť, čo sa stratilo.“ (Lk 19, 1-10)

 

            Pred príbeh o Zachejovi zaraďuje Lukáš evanjelium o uzdravení slepca. Obaja – slepec i Zachej túžia vidieť, no každý iným spôsobom. Slepec volá na Ježiša a prosí a Zachej lezie na figovník, aby Ježiša uvidel. Túžba po Bohu je ukrytá v každom ľudskom srdci, aj v tom najvzdialenejšom od Pána a každý z nás má k Bohu inú cestu. Príbeh sa odohráva v Jerichu, najnižšie položenom meste sveta, čo symbolicky znázorňuje priepasť ľudského hriechu a nemohúcnosti.

            Lukáš nezačína rozprávanie tým, že Zachej bol mýtnik, ale slovami: „bol muž, menom Zachej...“ Je dobré, ak si aj my všímame človeka nie hneď z tej najhoršej stránky. Jedným z významov mena Zachej je „čistý“, „nevinný“. Vieme si živo predstaviť, aký posmech to mohlo vyvolávať u Židov, kde povolanie mýtnika bolo synonymom verejného hriešnika. A Zachej nebol iba rádovým mýtnikom ako napríklad Matúš, bol mýtnikom hlavným.

            Keďže Zachej bol nízkej postavy, aby videl, vyliezol na planý figovník. Šlo o strom, ktorý sa volá sykomora a ktorý sa pestoval hlavne kvôli stavebnému drevu. Mal aj plody, málo sladké, podobajúce sa figám, väčšinou však bývali červivé. Len v prípade, že sa plod bezprostredne pred dozretím narezal, dozrel bez toho, že by sčervivel.

            Zachej sediaci v korune planého figovníku je akoby plodom tohto stromu. Má v sebe červy nečestnosti a tie, keby dozreli, celé jeho vnútro by bolo pokazené a on ako plod by bol súci len na vyhodenie. Hľadanie Ježiša, jeho túžba vidieť ho, však Zacheja „narezala“.

            Ježiš mu hovorí: „Poď dolu!“ Akoby tým povedal: už si, Zachej, dozrel, no aby si v tejto zrelosti rástol, musím ostať v tvojom dome. Nemyslí tým v prvom rade jeho dom fyzický, viac tu ide o Zachejovo vnútro. Narezané vnútro, z ktorého vyšiel hriech, musí byť naplnené Ježišom.

            K tomu, aby sme stretli Ježiša, treba zostúpiť na zem. To len my si myslíme, že s Bohom sa stretneme v akýchsi „výšinách“, skrze modlitby, ktoré nás uvedú do vytrženia. Pritom Boh na nás čaká „dole“, tu na zemi. Slovami „poď dolu“ nás Boh volá, aby sme ho nachádzali vo všednosti života.

            Mesto Jericho je známe aj zo Starého Zákona – keď Izraeliti pod vedením Jozueho dobýjali Zasľúbenú zem, padli múry Jericha a v meste bola vykonaná skaza. Ježiš dobýja iným spôsobom. Neničí, ale buduje. Oslovuje človeka zvnútra. Aj my sme posielaní do sveta, aby sme naň takto pôsobili – podobne zvnútra ako kvas.

Späť na výpis

Kontaktovať užívateľa, ktorý materiál nahral

Diskusia k materiálu (0 príspevkov)

FILTRE

Adresáti

Druh

Typ

0 nájdených materiálov

Prihlásenie

Je vyžadované prihlásenie. Po prihlásení / registrácii budete môcť sťahovať materiály, hodnotiť materiály, prispievať do diskusii, nahrávať nové materiály a ďalšie...

Registrácia

Nahlásit nevhodný komenář